erasmus
Living Education Lab
Een multidisciplinaire Leiden-Delft-Erasmus minor

Living Education Lab start in het academisch jaar 2023-2024. Deze Leiden-Delft-Erasmus minor combineert de domeinen design thinking en technologisch leren en onderwijzen met interdisciplinair groepswerk. Via je individuele leertraject begeleid je vakbekwame onderwijsvernieuwers en onderzoekers die hun weg weten in de werelden van Onderwijs, Technologie en Design en deze kennis kunnen toepassen in de onderwijspraktijk. In een multidisciplinaire groep sta je voor levensechte uitdagingen die je moet oplossen, rekening houdend met alle belangrijke aspecten van de drie betrokken domeinen.

Leiden-Delft-Erasmus minoren zijn multidisciplinair en toegankelijk voor alle studenten van de Universiteit Leiden, TU Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam.

holo Als je de echte kracht van technologie in het onderwijs wilt onderzoeken, en daarbij flink wat 21e-eeuwse vaardigheden wilt opdoen, schrijf je dan in voor de nieuwe Leiden-Delft-Erasmus minor Living Education Lab. Als interuniversitair en interdisciplinair programma geloven we dat samenwerking met studenten uit verschillende wetenschapsgebieden de sleutel is om onderwijs en leertechnologie naar een hoger niveau te tillen. 

Deze minor is een samenwerking tussen de Universiteit Leiden, de TU Delft en de Erasmus Universiteit Rotterdam en staat open voor alle bachelorstudenten van deze universiteiten. 

Deze minor wordt georganiseerd door: ICLON Leiden, RISBO, CLI en Leiden-Delft-Erasmus Centre for Education & Learning.

 

Dit zijn de redenen om te kiezen voor een Leiden-Delft-Erasmus minor:

LDE
1. Je krijgt multidisciplinair onderwijs van drie topuniversiteiten en vier vooraanstaande hogescholen.
2. Je leert over de dynamiek van belangrijke maatschappelijke vraagstukken en het bedenken van innovatieve oplossingen.
3. Je ontmoet studenten en docenten vanuit verschillende studierichtingen.
4. Je werkt aan echte projecten van bedrijven, overheden en NGO's.
5. Je bouwt een netwerk op in Leiden, Den Haag, Delft en Rotterdam.

> Nieuwsgierig? Alle Leiden-Delft-Erasmus minoren vind je hier

  • Toegangseisen: Deze minor staat open voor alle studenten van de Universiteit Leiden, TU Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam.
  • Aantal plaatsen: Er zijn gereserveerde plaatsen per universiteit, zodat er een gelijkmatige verdeling is vanuit de verschillende studierichtingen.
  • Taal: De voertaal voor alle Leiden-Delft-Erasmus-minoren is Engels.
  • EC: Alle minoren hebben een samenhangend programma van 30 EC. Het is ook mogelijk om alleen het eerste blok van 15 EC te volgen.
  • Locatie: De colleges en werkgroepen vinden plaats in een of meerdere van deze steden: Leiden, Delft, Den Haag, Rotterdam. 
  • Aanmelding: Je meld je aan voor een Leiden-Delft-Erasmus minor via eduXchange.

Docenten over deze minor:

farshida

'Technologie op zich is geen oplossing,' zegt Farshida Zafar, hoofd van ErasmusX en een van de organisatoren van de nieuwe minor. 'Het is slechts hardware en software. In de nieuwe minor leren studenten onderwijskundige problemen te herkennen, en te bepalen of technologie onderdeel van de oplossing kan zijn. Het allermooiste is dat ze design thinking gaan toepassen op echte problemen, aangedragen door onderwijzend personeel van de drie LDE-universiteiten.'

Misschien was je altijd al geïnteresseerd in de complexiteit van het menselijke leren en heb je een passie voor technologie. Of misschien heb je de afgelopen twee jaar sommige EdTech-oplossingen als danig teleurstellend ervaren, en wil je nu je eigen ideeën laten gelden. Zafar: 'Hoe dan ook, als je je wilt wagen aan wat creatieve, hands-on ontwerpervaring, dan is dit de minor voor jou!'

specht

Het vele praktische werk van de minor wordt stevig verankerd in leertheorie en didactiek. 'Hoe werkt het brein, hoe lossen mensen problemen op,' zegt Marcus Specht, hoofd van het Leiden-Delft-Erasmus Centre for Education and Learning (LDE-CEL). 'Je kan mensen alleen effectief ondersteunen bij het behalen van hun leerdoelen als je weet hoe het leerproces in elkaar steekt.'

   'De studenten moeten de mogelijkheden en beperkingen kennen om de technologie te kunnen kiezen die past bij het verbeteren van een bepaalde leercomponent.'

En dan is er nog de technologie zelf: data analytics voor het tracken van de voortgang en het geven van feedback, virtualisatietechnologie voor augmented reality en educatieve games, en mobiele technologie voor het bepalen van doelen en het overal en altijd toegang hebben tot informatie. 'De studenten moeten de mogelijkheden en beperkingen kennen om de technologie te kunnen kiezen die past bij het verbeteren van een bepaalde leercomponent.'

Interesse in onderwijs is een vereiste, maar verder staat de minor open voor alle LDE studenten – van sociale wetenschappen tot en met technische wetenschappen. Specht: 'We laten ze in multidisciplinaire teams samenwerken. We willen dat ze zich realiseren dat onderwijs bij uitstek een domein is waar je de kernproblemen niet vanuit een enkel perspectief kunt oplossen.'

Lees meer over deze minor

eduXchange