Community of Practice

Binnen de drie LDE-universiteiten lopen meerdere onderwijsprogramma's waarbij studenten samenwerken met maatschappelijke partners, onder namen als "impactonderwijs", "transdisciplinair onderwijs" of "challenge based onderwijs". Als we studenten toekomstbestendig willen opleiden is het cruciaal dat zij leren om samen te werken met praktijkpartners, en om kennis uit verschillende disciplines te integreren. Maatschappelijke vraagstukken zoals energietransitie, migratie of veiligheid - de zgn wicked problems – zijn immers niet door één enkele discipline of sector op te lossen.

Hoe organiseer je dit type onderwijs succesvol? Wat vraagt het van de didactiek, van het onderhouden van relaties met maatschappelijke partners, en van de samenwerking met andere onderwijsinstellingen? Sinds 2021 wisselt een groot aantal initiatieven binnen LDE hierover kennis uit. Zij doen dit binnen de LDE Community of Practice Transdisciplinair Onderwijs, die inmiddels 30 leden telt, afkomstig uit de drie universiteiten.

De leden zijn verbonden aan succesvolle initiatieven waaronder Impact at the Core en Hefhouse bij de Erasmus Universiteit; de Scriptiewerkplaats Den Haag Zuidwest en de thematische LDE-Thesis Labs; Leiden Leren met de Stad en de Leiden Honours Academy; en WIJStad van de TU Delft. Ook coördinatoren en docenten vanuit vooruitstrevende opleidingen hebben zich bij deze Community aangesloten. Binnen deze Community delen de leden best practices, leren van elkaar en zoeken samen naar oplossingen voor knelpunten.


De groep komt gemiddeld 5x per jaar bij elkaar. Onder de leden van de groep bevinden zich docenten, coördinatoren van opleidingen, minoren en scriptie-programma´s, programmaleiders, adviseurs en LDE-trainees. Iedereen die zich binnen LDE bezighoudt met onderwijs met externe partners kan deelnemen; aanmelden kan bij Marja Verstelle (m.verstelle@tudelft.nl). De groep heeft ook een Linkedingroep.