Na vier jaar succes wordt het Thesis Lab over duurzame luchtvaart, een afstudeerprogramma van het Leiden-Delft-Erasmus Centre for Sustainability, overgenomen door de sector. Een teken dat de universiteiten hiermee goed aansluiten bij de maatschappelijke behoefte en de kennis van deze studenten als zeer waardevol wordt gezien.
Vanuit Luchtvaart in Transitie (LiT), een Groeifonds-programma van ruim 370 miljoen Euro, is de Flying Vision Accelerator opgezet, een samenwerking van NLR, Airbus, Schiphol Groep, KLM en de penvoerder de faculteit Lucht en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft.
LiT is een meerjarig programma gericht op het verduurzamen van de luchtvaartsector naar een klimaatneutrale luchtvaart in 2050. Binnen LiT heeft het Flying Vision Accelerator project als doel om samenwerking in de sector te stimuleren en om multidisciplinaire inzichten samen te brengen die de transitie naar duurzame luchtvaart versnellen.
Door het ontwikkelen van gedeelde visies en dynamische roadmaps ondersteunt het project zowel de sector als beleidsmakers. De focus ligt op het verminderen van energievraag, het toepassen van groene energiedragers en de rol van de passagier.

Duurzame luchtvaart Lab
In een zogenoemd Thesis Lab, doen studenten vanuit verschillend studierichtingen onderzoek op cases van bedrijven en overheid, zoals:
- Designing Products Through Structural Reuse of End of Life Aircraft Parts
- Motivating Passenger Engagement with Sustainable Aviation Fuels
- Envisioning the future of aviation product liability in the European Union through the lens of circular economy
Het Thesis Lab begon in 2012 met 7 studenten en groeide uit naar 15 afstudeerders. Die waren niet alleen afkomstig van Lucht en Ruimtevaarttechniek in Delft of Sterrenkunde in Leiden, maar ook van rechten, bedrijfskunde, psychologie, industriële ecologie. Ook vanuit de hogescholen deden er studenten mee, op zowel bachelor- als masterniveau. Het Eind Event van de laatste editie van het Lab bracht 30 experts van de sector samen om naar bevindingen van de studenten te luisteren.

Nieuwe horizonnen voor het Lab
Vanaf september 2025 wordt het Lab overgenomen door de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft. Prem Sundaramoorthy, Ingeborg de Pater en Pieter-Jan Proesmans zullen het Lab coördineren vanuit de TU Delft.
De challenges zullen worden geleverd door de partners in Flying Vision Accelerator. Uit de expert-sessies georganiseerd door FVA komen onderzoekervragen, en deelname aan het Thesis lab biedt de sector de kans deze laten analyseren in verdiepende studies, door het talent van de verschillende betrokken onderwijsinstellingen. Een echte win-win dus.
Victor Rijkaart en Elise Bavelaar, projectleiders van het Flying Vision Accelerator project zullen de link maken met de industriële partners.
Victor Rijkaart: 'Het Thesis Lab over duurzame luchtvaart van LDE heb ik uit zien groeien van een niche onderzoek plaats naar een impactvol lab, waarin de uitdagingen van de luchtvaartsector door intensieve begeleiding vanuit het onderwijs en de industrie worden onderzocht en tot waardevolle inzichten leiden. Het is vooral de open blik van de studenten, het talent van de toekomst die hier het verschil maakt.'
Rijkaart: 'Luchtvaart in Transitie en Flying Vision Accelerator zijn langlopende projecten, waarbij breed en diep onderzoek wordt gedaan naar verduurzaming van de luchtvaart. Denk aan waterstof-aandrijving, lichtgewicht constructies en electrificatie van vliegtuigen. De focus ligt op specifieke oplossingen, met specifieke technologie.
Samenwerking met onderwijsinstellingen is een kans voor de sector om onderzoeksvragen te stellen en beantwoord te krijgen die anders niet zo specifiek zijn, of uitgaan van state-of-the-art technologie. Super waardevol dus!'
Impact maken in de samenleving komt door nieuwsgierigheidsgedreven fundamenteel onderzoek te koppelen aan concrete uitdagingen. Zo is vraaggericht onderzoek zoals in LDE Thesis Labs een kans om wetenschappelijk onderwijs te financieren.
Werving
Het Thesis Lab gaat in februari 2026 van start en de werving is open vanaf half september 2025.
Lees hier de projectresultaten van de studenten uit 2025.
Foto coverplaatje KLM vleugel: Walter Sietinga