De kracht van interdisciplinair onderwijs: het verhaal van Achraf Taouil

In een tijd met complexe maatschappelijke vraagstukken als duurzaamheid, energietransitie en sociale ongelijkheid, groeit de behoefte aan professionals die kennis hebben van meerdere vakgebieden. Dit ondervond Achraf Taouil toen hij de interdisciplinaire LDE-minor ‘Smart and Shared Cities’ volgde. Ondertussen combineert hij twee masteropleidingen: Urban Governance aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en Industrial Ecology, een gezamenlijke master van de TU Delft en Universiteit Leiden. 

Waarom interdisciplinair onderwijs?

Achraf

Achraf begon zijn academische carrière met de bachelor Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit. Tijdens de LDE-minor ‘Smart and Shared Cities’ sprak de samenwerking tussen studenten met uiteenlopende achtergronden hem erg aan. ‘Ik was een student met een social sciences achtergrond en zat ineens in een klas met studenten die bijvoorbeeld een meer technische achtergrond hadden,’ vertelt hij. ‘Iedereen had zijn eigen perspectief, en je zag dat er unieke oplossingen ontstonden die je anders niet zou bedenken.’

De ervaring die hij opdeed tijdens de minor, leidde uiteindelijk tot zijn keuze om niet één, maar twee masteropleidingen te volgen: Urban Governance in Rotterdam en Industrial Ecology in Leiden, Delft en Den Haag. ‘We hebben vandaag de dag te maken met complexe uitdagingen die je niet vanuit één discipline kunt oplossen.’

  We hebben vandaag de dag te maken met complexe uitdagingen die je niet vanuit één discipline kunt oplossen.’

Volgens Achraf zijn er twee belangrijke redenen waarom interdisciplinair onderwijs zo waardevol is. ‘Ten eerste leer je als student zelf om complexe vraagstukken vanuit meerdere invalshoeken te benaderen,’ legt hij uit. ‘Ten tweede werk je samen met mensen uit allerlei verschillende richtingen. Dat zorgt voor hele interessante discussies.’

De meerwaarde van interdisciplinair onderwijs voor de arbeidsmarkt

Hij ziet bovendien dat deze brede aanpak ook steeds vaker gevraagd wordt op de arbeidsmarkt. ‘Tegenwoordig wil men professionals die meerdere rollen tegelijk kunnen vervullen. Mensen die bijvoorbeeld technische kennis kunnen combineren met inzicht in hoe beleid en bestuur werkt.’

Achraf ervoer deze noodzaak aan multidisciplinaire kennis ook in de praktijk. Tijdens zijn tijd bij Erasmus Verbindt werkte hij mee aan projecten rondom energiearmoede in Rotterdam. ‘We ontdekten dat eenvoudige technische maatregelen tot flinke energiebesparing kunnen leiden,’ vertelt hij. ‘Maar we misten iemand in het team met technische kennis om dit goed te begrijpen. Daar zag ik hoe belangrijk het is om zowel technische als sociaal-bestuurlijke expertise aan tafel te hebben.’

Diezelfde wisselwerking is nu ook terug te zien in zijn scriptieonderzoek binnen het LDE Thesis Lab ‘Climate Justice’ in Den Haag. Hier werkt hij wederom samen met studenten van diverse studie achtergronden aan het thema klimaatrechtvaardigheid in Den Haag. Zelf richt hij zich op de warmtetransitie in achterstandswijken, met nadruk op burgerparticipatie en interactieve beleidsvorming. ‘We schrijven ieder een scriptie met een eigen invalshoek, maar allemaal binnen het thema klimaatrechtvaardigheid. Tijdens het Thesis Lab krijgen we de gelegenheid om met elkaar in gesprek te gaan. We raken nooit met elkaar uitgepraat, na iedere sessie zouden we nog uren door kunnen gaan.’

  Tijdens het Thesis Lab krijgen we de gelegenheid om met elkaar in gesprek te gaan. We raken nooit met elkaar uitgepraat, na iedere sessie zouden we nog uren door kunnen gaan.’

Achraf

 

De overlap tussen zijn twee studies

Ondanks de verschillende disciplines, sluiten de twee masters die Achraf volgt, volgens hem goed op elkaar aan. ‘Bij Urban Governance leer ik hoe beleidsvorming werkt, hoe overheden en andere stakeholders samenwerken, en hoe je politiek en publiek draagvlak creëert voor bijvoorbeeld beleid rondom duurzaamheid. Bij Industrial Ecology kijk je juist naar de materiële kant van duurzaamheid: hoe ziet een duurzame energie- of materiaalstroom eruit?’

Binnen de master Industrial Ecology heeft Achraf gekozen voor de Urban Track, waarin de stedelijke context centraal staat. ‘Alles wat met steden te maken heeft, dat is wat ik fascinerend vind, dus ik focus me altijd daarop. Steden worden steeds belangrijker. In 2050 woont naar verwachting tweederde van de wereldbevolking in stedelijke gebieden.’

Elke studentenstad zijn eigen karakter

Over steden gesproken: Achraf studeert in alle vier de LDE-steden. ‘Elke campus heeft zijn eigen sfeer. De Erasmus Universiteit voelt vertrouwd en compact.’ De campus van Delft voelt voor hem groot, technisch en indrukwekkend aan, maar ook wat anoniemer. ‘En de science faculteit in Leiden is ook weer heel anders.’

  Elke campus heeft zijn eigen sfeer.'

Met name Den Haag spreekt hem aan: ‘Je zit er midden in het centrum, tussen ministeries, denktanks en internationale organisaties. Je merkt gewoon: hier gebeurt het. Ook komen er geregeld interessante personen langs voor gastcolleges.’

Erasmus

 

Een boodschap aan andere studenten

Hij heeft nog een laatste boodschap aan alle studenten: ‘Verken de mogelijkheden voor interdisciplinair onderwijs. Probeer gewoon eens een minor buiten je eigen vakgebied. Er zal wellicht een wereld voor je opengaan. Of je ontdekt juist dat het heel goed aansluit op het vakgebied waar je al in zit. Er zijn ontzettend veel interessante LDE-minoren waar je uit kan kiezen. Ik denk dat het heel waardevol is om interdisciplinair onderwijs te volgen, niet alleen voor je eigen ontwikkeling, maar ook voor de maatschappij op lange termijn.’

  Verken de mogelijkheden voor interdisciplinair onderwijs. Probeer gewoon eens een minor buiten je eigen vakgebied.'