Nieuwe minor SDG-based Entrepreneurship leert studenten nadenken over wicked problems en duurzame oplossingen.

Hoe laat je studenten met verschillende achtergronden nadenken over complexe problemen zoals armoede, klimaatverandering en ongelijkheid? De duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties vormen daarvoor een goed raamwerk. In de nieuwe Leiden-Delft-Erasmus minor SDG-based Entrepreneurship gaan vanaf september groepjes aan de slag met Zuid-Hollandse cases.

Camilo Benitez AvilaCamilo Benitez Avila is een van de docenten in deze minor. Vanuit de faculteit Techniek, Bestuur en Management van de TU Delft werkte hij afgelopen jaren met collega’s uit Rotterdam en Leiden om de minor vorm te geven. Het idee kwam oorspronkelijk van professor Rob van Tulder, emeritus hoogleraar aan de Rotterdam School of Management en een autoriteit op het gebied van impact gedreven bedrijfsvoering.

Wie brengt welke expertise?

Complementair aan elkaar, wie brengt welke expertise in vanuit de drie samenwerkende universiteiten? Benitez Avila: ‘Rotterdam is natuurlijk sterk in economie, maar ook impact gedreven bedrijfsvoering en ondernemerschap. In Delft kunnen we goed systeemdenken, inzicht geven in hoe problemen ontstaan, door interactie van welke factoren. Leiden levert kennis op het gebied van bestuur en wetgeving maar bijvoorbeeld ook over milieueffecten.’

   We vinden het belangrijk dat studenten wat ze leren kunnen relateren aan hun dagelijks leven en omgeving.'

Challenge Based Onderwijs

De beoogde studenten hebben zelf ook verschillende achtergronden en werken straks in groepjes van 5. Dat doen ze volgens de methode van het Challenge Based Onderwijs. Dat betekent: niet alleen theorie maar ook werken aan cases uit de echte wereld. Benitez Avila: ‘We richten ons op Zuid-Holland omdat we het belangrijk vinden dat studenten wat ze leren kunnen relateren aan hun dagelijks leven en omgeving. Ook draagt het bij aan begrip van de eigen rol in de samenleving.’ Zo versterken methode en inhoud elkaar.

SDGIn het eerste kwartaal staan vooral de vraagstukken centraal, in het tweede kwartaal de antwoorden. Volgens Benitez Avila een extra belangrijke reden voor de Rotterdamse studenten om het hele semester te blijven (zij volgen een 15 ECTS systeem i.t.t. 30 ECTS in Delft en Leiden) naast de rijke inhoud en het feit dat ze een netwerk voor het leven opbouwen met medestudenten uit Delft en Leiden. Het onderwijs vindt op alle drie de campussen plaats.

   Ik hoop vooral betrokken burgers op te leiden die willen samenwerken om hun omgeving beter te maken.’  

Betrokken burgers

Hoe worden de 17 ontwikkelingsdoelen van de VN gebruikt? Benitez Avila: 'De studenten moeten zelf bedenken welke SDG’s relevant zijn bij de case waaraan ze werken. Gaat het over democratie, klimaat, onderwijs, gezondheid, welvaart? Ook werkwijzen als transparant rapporteren volgens de ESG (environmental, social, governance data) worden aangeleerd.' Levert deze minor modelburgers af? Benitez Avila: ‘Ik hoop vooral betrokken burgers die willen samenwerken om hun omgeving beter te maken.’  

Meer informatie op EduXchange

Over de Sustainable Development Goals

In de wereld van vandaag staan we voor grote uitdagingen: armoede, honger, ongelijkheid, klimaatverandering en de biodiversiteitscrisis zijn slechts enkele van de problemen die we dringend moeten aanpakken. Grote uitdagingen vereisen gedurfde actie om ze te overwinnen, en dat is waar de Sustainable Development Goals om de hoek komen kijken. Ze zijn ontwikkeld om tegen 2030 een groenere, eerlijkere en betere wereld te bouwen, en we hebben allemaal een rol bij het bereiken ervan.

Met deze doelen willen we in 2030 een duurzame wereld voor iedereen bereiken, waarin niemand wordt buitengesloten. In 2015 hebben alle 193 landen die lid zijn van de Verenigde Naties (VN) de Sustainable Development Goals aangenomen. De doelen gelden voor alle landen en voor alle mensen.

Meer informatie