Toekomstgericht onderzoek naar transportdrones in de stad

Vorig jaar is Leiden-Delft-Erasmus Centre for BOLD (Big Open Linked Data) Cities van start gegaan met de minor Smart and SHARED Cities. Deze minor combineert data, stedelijke, politieke en sociale wetenschappen en is toegankelijk voor studenten van de Universiteit Leiden, de Technische Universiteit Delft en de Erasmus Universiteit Rotterdam. 

Vera SafronovaVera Safronova (21) behoorde tot de eerste lichting van de minor. Het programma beviel haar zo goed dat ze graag haar ervaringen wil delen. Safronova volgde de minor als onderdeel van haar bachelor Politicologie en doet momenteel de master Urban Management and Development aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Safronova komt oorspronkelijk uit Rusland, waar ze geïnteresseerd raakte in burgerparticipatie. Bij BOLD Cities doet zij onderzoek naar de publieke perceptie van drones. 

De waarde van smart cities 

'Ik was onderdeel van de eerste lichting van de minor, dus nog maar weinig studenten kenden het programma. De beschrijving sprak me direct aan, maar de minor heeft uiteindelijk al mijn verwachtingen overtroffen. Eigenlijk wilde ik graag naar het buitenland, maar dat ging niet door vanwege de corona-pandemie.'

Daar bleek uiteindelijk een voordeel te zijn: 'Ik weet zeker dat de minor een veel meer verrijkende ervaring is geweest. De manier van lesgeven beviel me erg goed. Om een voorbeeld te geven: tijdens een vak moesten we een programma voor een politieke partij schrijven om potentiële kiezers te overtuigen van de waarde van Smart Cities.'

   We richtten ons op hoe technologie kan helpen bij het verbeteren van burgerparticipatie.'

Burgerparticipatie in digitalisering in de stad

'De vakken bieden een mix van Urban Studies en Urban Technology. Bij Smart Cities komen deze vakgebieden samen. De module die mij in het bijzonder aansprak is burgerparticipatie. Dit vak is gericht op burgers en hun alledaagse ervaringen binnen Smart Cities. We keken naar verschillende manieren om burgers te kunnen laten profiteren van de mogelijkheden die digitalisering en data bieden. Denk bijvoorbeeld aan meer betrokkenheid van burgers bij het leven in Smart Cities, zoals een meer directe democratie via online stemmen.'

'In Rusland was ik betrokken bij een project over participatieve financiering. Dit houdt in dat burgers kunnen beslissen over een deel van het budget van een gemeente. Zo raakte ik geïnteresseerd in burgerparticipatie, maar de minor bood een totaal nieuwe invalshoek. We richtten ons op hoe technologie kan helpen bij het verbeteren van burgerparticipatie."

    Samenwerken met al deze verschillende studieachtergronden werkt verrijkend '

Techniek en maatschappelijke waarde

'We hebben een project gedaan dat ging over het creëren van een platform dat burgerparticipatie moet stimuleren in de Rotterdamse wijk Kralingen. Mensen die een project willen starten of een verandering in de wijk willen doorvoeren, kunnen op dit platform samenkomen en over deze ideeën communiceren met de gemeente.'

'Ik heb een achtergrond in politieke wetenschappen, maar de andere studenten kwamen van Informatica of Industrieel Ontwerpen. Bij het voorstelrondje voelde ik me een beetje geïntimideerd omdat ik de enige sociale wetenschapper bleek te zijn. Uiteindelijk pakte het heel goed uit, omdat de mensen met een meer technische achtergrond inzagen dat de software die zij bouwen ook maatschappelijke waarde moet hebben.'

Shanghai stad
Foto: Peng Liu

Behoeften vanuit de samenleving

'Voor sommige mensen is technologie erg top-down. Neem bijvoorbeeld Facebook: ze maken een app en beweren dat mensen die nodig hebben. Maar je moet burgers een stem geven in wat ze nodig hebben in een app, vooral als de app gericht is op meer burgerparticipatie. Tijdens het project  hamerde ik op de behoeften vanuit de samenleving en mijn medestudenten konden de technologie erachter laten werken.'

'Samenwerken met al deze verschillende studieachtergronden werkt heel verrijkend omdat zo duidelijk wordt hoe democratie en burgers kunnen profiteren van nieuwe vormen van burgerparticipatie dankzij nieuwe technologie.'

Smart Cities komende tien jaar

'Er komen steeds meer toepassingen voor technologie in steden. Er is geen weg terug. Daarom vind ik het belangrijk om nieuwe technologieën te evalueren terwijl ze nog in ontwikkeling zijn. Bij Smart Cities draait het niet om verzet tegen nieuwe technologie, maar om het vinden van toepassingen die burgers ten goede komen.'

'Over tien jaar leven we in een wereld die nog meer door technologie wordt gedomineerd. Technologie zal ook veel meer zichtbaar zijn en een prominentere invloed hebben op het leven van mensen. Neem bijvoorbeeld drones; ik denk dat ze steeds meer vanzelfsprekend worden. En een drone die over je heen vliegt, valt moeilijk te missen.'

   Passagiersdrones hebben geen piloot en kunnen je bijvoorbeeld van een metrohalte naar het dak van een kantoor brengen. '

Project Urban Air Mobility

'Ik werk binnen het Centre for BOLD Cities aan een project over Urban Air Mobility, dat het openbaar vervoer in steden naar een hoger niveau moet tillen. Ik heb het niet over kleine drones met camera's, maar ik bedoel gigantische passagiersdrones die meer weg hebben van vliegende auto's. Ze hebben geen piloot en kunnen je bijvoorbeeld van een metrohalte naar het dak van een kantoor brengen. '

'Zoals de meeste projecten bij BOLD Cities is ook dit project erg vooruitstrevend. Mensen zijn geschokt als ik ze vertel dat de Europese Unie dit tegen 2030 wil invoeren. Voor mij klinkt het ook gek, want 2030 lijkt heel dichtbij. Als je me niet gelooft, kijk dan maar eens op de website van de European Aviation Safety Agency. '

Passagiersdrone
Foto: Getty Images

Toekomstgerichte onderzoeksmethoden

'Ik onderzoek hoe mensen tegen deze drones aankijken. Je wilt niet dat mensen drones zien als levensgevaarlijk, maar als iets dat hun leven gemakkelijker kan maken. Je kunt mensen niet vragen: "Hoe vaak verwacht je dit type drone te gebruiken?", omdat transportdrones voor mensen nog erg abstract zijn, men weet niet wat ze kunnen verwachten. Daarom moet je toekomstgerichte onderzoeksmethoden gebruiken.'

'We proberen deze ervaring op de een of andere manier te simuleren. Nu werken we, samen met Airbus en een aantal overheidspartners, aan een kader om dit te beoordelen. Het idee is dat burgers hun mening niet moeten baseren op hun ideeën over drones, maar op een realistische visualisatie. Als uiteindelijk niemand met drones wil vliegen, heeft het geen zin om te proberen deze in onze steden te implementeren.'

Tekst: Karst Oosterhuis

Volgend artikel