Innovation Room #15: Kennissessie over Learning Analytics

Startdatum
Einddatum
Locatie
TU Delft Teachinglab (Building 32A), Landbergstraat 15

Meld je aan voor Innovation Room #15!

Innovation Room

Leiden-Delft-Erasmus Centre for Education and Learning: Innovation Room #15

Aanmelden

Learning Analytics
Learning Analytics (LA) is een van de snelst groeiende velden van het afgelopen decennium. Het traceren en bijhouden van menselijke activiteiten in online systemen heeft geleid tot een overvloed aan monitoringsdashboards, modellen voor vroege detectie van uitval van studenten, feedback- en aanbevelingssystemen en andere toepassingen ter ondersteuning van studenten, docenten en organisaties bij de ontwikkeling, implementatie en werking van educatieve processen.

LA in authentic contexts is more than a technical challenge, but rather a web of cognitive, social, organisational and political challenges (Buckingham Shum, Ferguson & Martinez-Maldonado, 2019). Organisaties hebben hun eigen cultuur van levende onderwijsprocessen en daarom moeten ondersteunende processen hierop worden aangepast. Docenten hebben hun eigen interpretaties van studentenprestaties en gebruiken verschillende indicatoren voor studentfeedback en coaching. Studenten en docenten leven hun eigen cultuur, die ook nauw verbonden is met de visie op leiderschap en leren binnen de organisatie waar zij deel van uit maken.

CLASH
Op Culture of Learning Analytics (CLAsh) delen een aantal grote namen uit het Learning Analytics veld hun expertise. Ook is er tijd voor het bespreken van uitdagingen en het delen van kennis, waardoor je na afloop met nieuwe energie verder aan de slag kunt met Learning Analytics binnen je eigen organisatie. 

Programma (onder voorbehoud):

12:00  Lunch en registratie

13:00  Welkom door prof. dr. Marcus Specht (directeur Centre for Education and Learning)

13.15  Keynote: Analytics for Lifelong Learning Competencies: Aligning Pedagogy, Human-Centred Design & University Strategy 
door Simon Buckingham Shum, Professor of Learning Informatics & Director, Connected Intelligence Centre (CIC) University of Technology Sydney

14:00  Pitches World Café tafels
Het World Café-format is een eenvoudige, effectieve en flexibele manier om een gesprek te starten met grote groepen. Deelnemers aan het event kunnen aanschuiven bij 6 verschillende tafels die worden gehost door een voorzitter. De voorzitters hebben allen hun eigen expertise op het gebied van Learning Analytics en zullen meer hierover vertellen. Tijdens de pitch hoor je van iedere host welk onderwerp zij zullen bespreken en kun je besluiten waar je aan wilt haken. Het is mogelijk om tijdens de rondes van tafel te wisselen.

14:15  Start Round: State of the Art in LA World Café
Tafel voorzitters:

  • Alyssa Wise - Associate Professor of Learning Sciences and Educational Technology in the Steinhardt School of Culture, education and Human development, Director of LEARN, NYU's university wide Learning Analytics Research Network.
  • Dominique Campman - Project Manager Learning Analytics at the Erasmus University Rotterdam where he prepares the universities for the next steps with LA.
  • Willem van Valkenburg - Executive Director TU Delft Extension School.
  • Jan-Paul van Staalduinen - Manager Information Management at TU Delft.
  • Mary Dankbaar - Programme manager E-learning Erasmus MC, Chair Serious Gaming Committee at the Dutch Society for Simulation in Healthcare.
  • Theo Bakker - Team leader VU Analytics, Leader "Veilig en betrouwbaar benutten van studiedata" for the Acceleration plan for educational innovation with ICT.

15:00  Coffee Break

15:15  Round Challenges in LA World Café
Tijdens deze bespreken we aan elke tafel een andere LA-uitdaging op basis van de input die deelnemers hebben gegeven bij hun inschrijving.

16:00  Pitches World Café Results and Discussion
Na de laatste World Café ronde, deelt iedere tafel kort de belangrijkste besproken punten aan de groep.

16:30  Fishbowl Panel

Het Fishbowl-panel geeft het publiek de mogelijkheid om aan te schuiven bij het panel om een vraag te beantwoorden en deel te nemen aan de discussie. De overige stoelen worden gevuld door: Simon Buckingham Shum, Alyssa Wise, Dominique Campman, Willem van Valkenburg, Jan-Paul van Staalduinen

Moderator: Marcus Specht

17:00  Drinks and Networking

Meer informatie en aanmelding

Keynote spreker: Simon Buckingham Shum

ShumSimon Buckingham Shum is als hoogleraar Learning Informatics verbonden aan de University of Technology Sydney. Hier heeft hij het Connected Intelligence Center (CIC), waarvan hij de directeur is, in 2014 gelanceerd.  Hij heeft een bijzondere achtergrond en heeft kennis in psychologie, ergonomie en mens-computer interactie. Simon combineert zijn kennis en ervaring en is gefascineerd door hoe technologie zoals software denken zichtbaar kan maken. Hij was actief in het vormgeven van het veld van Learning Analytics (d.w.z. data science voor onderwijs) en was mede-oprichter van de Society for Learning Analytics Research (SoLAR). Zijn boeken omvatten Visualizing Argumentation, Knowledge Cartography en Constructing Knowledge Art.  • Meer informatie: Simon.BuckinghamShum.net

Volgend artikel