Leiden Leadership Programme waardevolle aanvulling voor Delftse studenten

Een vruchtbare kruisbestuiving. Dat vinden de twee enthousiaste studenten van de TU Delft die het Leiden Leadership Programme volgen. ‘Ik merk nu al dat ik in Delft toepas wat ik hier leer.’

Innerlijk leiderschap

Vijf jaar alweer bestaat het Leiden Leadership Programme (LLP), dat samen met het International Leiden Leadership Programme het honoursonderwijs vormt voor masterstudenten van de Universiteit Leiden. Het LLP draait om leiderschap, zelfinzicht en het ontwikkelen van vaardigheden. Gedurende een jaar ontdekken en onderzoeken de studenten alle aspecten van leiderschap, in het algemeen maar bovenal in henzelf. Dit doen ze door middel van seminars, vaardigheidstrainingen en een praktijkopdracht voor een grote organisatie. Vanwege de samenwerking met de universiteiten van Delft en Rotterdam is het LLP ook toegankelijk studenten van die universiteiten.

Geen spijt

De 23-jarige Bob Winters en de één jaar jongere Alexander van Geel hebben beslist geen spijt van hun keuze voor het LLP. Beide studenten studeren in Delft en hebben een achtergrond in de luchtvaart- en ruimtevaarttechniek. Momenteel zijn ze bezig aan hun master. Toen Alexander op een dag weer eens zijn Blackboardpagina opende en door de talloze meldingen scrolde, viel zijn oog op een bericht over het LLP. ‘Ik was meteen geïnteresseerd. Bovendien had ik al een hoge dunk van Universiteit Leiden, waar ik vaak kwam door mijn werk als examentrainer.’

Groepsdynamiek

Bob ontdekte dat leiderschapsvaardigheden niet alleen nuttig zijn voor CEO’s of ministers: ‘Je kunt ze al gebruiken in een gesprek met je collega.’ In Leiden leerde hij om meer naar de sociale elementen in een team te kijken. ‘In Delft is alles heel technisch en wetenschappelijk, terwijl iets als groepsdynamiek ook een enorm belangrijke factor is in een wetenschappelijk proces. En dan is het bijvoorbeeld heel prettig als je merkt dat bij de NS, waar ik met mijn groepje praktijkonderzoek verricht, mensen je waarderen en je input serieus nemen.’

Kritische blik

Ook Alexander ziet het LLP als een waardevolle aanvulling op zijn Delftse basis. ‘Mijn groepsgenoten met een sociale studie-achtergrond beschikken over een denkwijze waar ik verbaasd maar vol bewondering naar kijk. Ik ben gewend een opdracht direct heel systematisch-analytisch aan te pakken. Zij gaan eerst rustig materiaal verzamelen, mensen interviewen, en kijken dan pas weer hoe ze verder moeten. Ik merk nu al dat ik die vaardigheden toepas in Delft, en bijvoorbeeld kritischer kijk naar mijn eigen werkmethodes. Waarom doe ik de dingen zoals ik ze doe? Is het eigenlijk wel de beste manier, of doe ik gewoon op de automatische piloot wat me ooit geleerd is?’  

Flexibele tijden

Hoewel de treinreis tussen Leiden en Delft amper lang genoeg duurt om één sudoku in te vullen, zorgde de reistijd, plus de wetenschap dat het LLP bovenop het reguliere masterprogramma komt, aanvankelijk voor wat twijfels. ‘Dat bleek helemaal niet nodig’, zegt Alexander. ‘Er wordt goed rekening gehouden met onze roosters, en veel zaken kunnen we naar eigen voorkeur inplannen.’

Aanbevelen

De twee leiders in spe hopen dat alle TU-studenten die meer uitdaging zoeken hun voorbeeld zullen volgen. ‘Het programma vraagt wel toewijding en discipline,’ benadrukt Bob, ‘maar je krijgt er veel waardevols voor terug waar je je hele leven profijt van hebt.’ Lachend: ‘En dan heb ik het niet eens over die vijftien studiepunten.’

Foto: Bob Winters (l) en Alexander van Geel, © Arthur Koppejan Fotografie
(29 januari 2016 – Coen van Beelen)

Meer informatie vindt u op:
De website van de Universiteit Leiden