Drie universiteiten, één groot levend laboratorium

LEIDEN-DELFT-ERASMUS CENTRE FOR EDUCATION AND LEARNING

Het Leiden-Delft-Erasmus Centre for Education and Learning (CEL) doet onderzoek naar universitair leren en doceren en raakt daarmee de kern van de universiteit. Het wil een Europees expertisecentrum worden en vooral heel veel leren van en over online onderwijs. Resultaten worden meteen teruggeploegd in de eigen universiteiten.

‘Het samenwerken geeft enorm veel energie. Iedereen voelt: het is toch iets bijzonders, je kijkt verder dan je eigen universiteit. Het geeft een kick dat je je kennis en ervaring kunt inzetten voor drie topuniversiteiten.’
Henk Dekker, wetenschappelijk directeur 

VERLANGLIJST

Waarom vindt iedereen het vanzelfsprekend dat geneeskunde evidence-based is, maar stelt bijna niemand die eis aan het universitaire onderwijs? Simone Buitendijk, Vice-Rector van de Universiteit Leiden, vroeg het zich hardop af tijdens de interne kick-off van het Centre for Education and Learning. Een belangrijker investering in de toekomst lijkt toch nauwelijks denkbaar. De kick-off, met zo’n 50 deelnemers, vond plaats in mei 2014. De portefeuillehouders onderwijs van de drie Colleges van Bestuur mochten de onderzoekers hun verlanglijst presenteren en boden hun materiële en immateriële steun aan, de drie universiteiten lieten zien wat ze al doen op het terrein van onderzoek naar universitair onderwijs, en vervolgens ging men meteen aan de slag met thema’s als studiesucces, matching en selectie van studenten en online onderwijs.

Bekijk de film waarin o.a. bestuurders Anka Mulder (TU Delft), Huibert Pols (Erasmus Universiteit), en Simone Buitendijk (Universiteit Leiden) vertellen over hun ambities voor het onderwijs en voor het Centre for Education and Learning 

COMMUNITY IS DE BASIS

‘We hebben vier doelstellingen’, zegt professor Henk Dekker, wetenschappelijk directeur van het centre: ‘Ten eerste onderzoek naar universitair onderwijs, ten tweede onderwijsinnovatie, ten derde docentprofessionalisering en ten slotte, als basis van alles, het opbouwen van een community. Om aan de eerste drie doelen te werken hebben we drie teams opgezet, elk geleid door drie specialisten uit de drie partner universiteiten. En door met z’n allen zo hard en gefocust te werken ontstaat die community eigenlijk vanzelf, dat is prachtig om te zien.’

LEREN VAN MOOCS

Met één muisklik schrijf je je in voor een MOOC, een Massive Open Online Course. Maar wat maakt dat je die MOOC met succes volgt en misschien zelfs verder gaat met de stof? Op die vraag gaan twee promovendi zich vanaf januari 2015 storten, beide begeleid door twee promotoren uit twee van de drie universiteiten. Het onderzoeksprogramma van CEL zoomt in op online onderwijs, dat een schat aan kennis blijkt op te leveren over leren en doceren. Uit MOOCs bijvoorbeeld, waarvoor honderdduizenden zich inschrijven, komen ongekende hoeveelheden data binnen over leergedrag.

Dekker: ‘Het gaat er natuurlijk allemaal om dat studenten succesvol studeren: op tijd, met plezier en met goede resultaten. Ze moeten alles uit die kostbare jaren kunnen halen wat erin zit. De belangrijkste variabele daarbij is het engagement, de motivatie van de student. Hoe zorg je dat studenten steeds gemotiveerder worden, steeds meer zin in kennis krijgen, en steeds meer zelf gaan onderzoeken. Daarover hopen we de komende jaren meer te leren.’

HEUS CEL- CERTIFICAAT

Het team Professionalisering zat sinds mei ook niet stil. In 2015 gaan drie trainingsmodules van start voor docenten van de drie universiteiten: over digitaal toetsen, over het gebruik van video in het onderwijs en over het efficiënt benutten van contacttijd. Ze hebben een stevige wetenschappelijke onderbouwing en bestaan uit zowel online onderdelen als face-to-face contacttijd. 

‘Het is echt een co-productie geweest’, zegt Henk Dekker. ‘En dat heeft die modules naar een veel hoger plan getild dan binnen één universiteit had gekund.’ Wie een module succesvol heeft afgerond krijgt een heus CEL-certificaat, ondertekend door drie CvB-leden. Het team organiseert ook de CEL Innovation Rooms: symposia over vernieuwing in het onderwijs voor het CEL-netwerk. In de eerste bijeenkomst op 17 december wordt op een rij gezet wat er allemaal al bekend is over onlineonderwijs.

EUROPEES EXPERTISECENTRUM VOOR ONDERWIJSINNOVATIE

Het team Innovatie profileert zich als een servicecentrum voor specialisten in de drie universiteiten die docenten helpen met het maken van online onderwijs: MOOCs, SPOCs of videolectures. Maar de ambities reiken verder: een Europees expertisecentrum worden op het gebied van onderwijsinnovatie. De eerste stap was dan ook het uitnodigen van een aantal Europese collega’s die actief zijn op het gebied van online education and learning voor een internationale kick-off in juni, met het doel samen een Europese subsidieaanvraag voor te bereiden.

UNIVERSITEITEN ALS LEVEND LAB

Dekker: ‘Cruciaal is geweest dat de drie Colleges hier helemaal achter staan en er bovenop zitten. Het leuke van dit centre is dat de hele universiteit meedoet: de Colleges van Bestuur als opdrachtgevers, aanjagers en voorwaardenscheppers, de onderzoekers, de docenten, de onderwijsontwikkelaars en beleidsmakers en natuurlijk de studenten, om wie het allemaal gaat. Drie universiteiten vormen samen één groot levend onderwijslaboratorium.’  

next-icon naar de website van het Centre for Education and Learning